گزارش/

آیا قارچ‌های کوهی خوراکی هستند؟/ نحوه تشخیص خوراکی یا سمی‌بودن قارچ‌ها

این روز‌ها که رگبار باران منجر به رشد قارچ‌های کوهی می‌شود، سوالات زیادی درخصوص شناسایی آن‌ها به وجود آمده است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با هر رگبار بهاری قارچ‌های وحشی سر از خاک بیرون می‌آورند و خیلی‌ها بعد از بارش باران به دل طبیعت می‌روند تا این قارچ‌ها را برداشت کنند. این موجودات زیبا تنوع زیادی در طبیعت دارند بطوری که حدود ۱۰۰۰ گونه قارچ مایکروسکوپی و قابل رویت وجود دارد که تعدادی از آن‌ها سمی و تعدادی هم غیر سمی هستند. تشخیص خوراکی یا سمی بودن قارچ‌ها فقط در شرایط آزمایشگاهی امکان پذیر است.

وجود یک هزار قارچ مایکروسکوپی در کشور

محمد رضا آصف پژوهشگر موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با آغاز فصل بهار و بارش‌های مناسب شاهد رویش قارچ‌های وحشی در طبیعت هستیم.

وی ادامه داد: حدود یک هزار گونه قارچ ماکروسکوپی و قابل رویت وجود دارد که از این تعداد حدود ۶۰ گونه سمی هستند و از این ۶۰ گونه ۷ گونه کشنده هستند.

این مقام مسئول  تصریح کرد: قارچ‌ها به لحاظ ریخت شناسی شباهت‌های زیادی با هم دارند و تشخیص آن‌ها توسط افراد غیر متخصص ممکن نیست.

آصف افزود: تشابه قارچ‌های سمی و غیر سمی خطر آفرین است بطوری که تشخیص نادرست پیامد مسمومیت و حتی خطر کشندگی دارد.

این پژوهشگر با تاکید بر منع مطلق برداشت قارچ‌های وحشی از طبیعت، اظهار کرد: از برداشت و مصرف قارچ‌های وحشی باید خودداری شود حتی اگر سابقه  برداشت و مصرف آن‌ها  در سال‌های گذشته را داشتید و خطری متوجه شما نشده است باز هم توصیه به منع برداشت و مصرف این قارچ‌ها می‌شود.

آصف با بیان اینکه با رعایت خودداری از مصرف قارچ‌های وحشی و کاهش تردد در طبیعت شاهد بروز مسمومیت‌های قارچی و تبعات این مسمومیت‌ها شامل مشکلات گوارشی، کبدی، کلیوی نخواهیم بود. در شرایطی که کشور با اپیدمی ابتلا به ویروس کرونا درگیر است نباید سیستم درمانی کشور را با مشکل جدید یعنی موج مسمومیت‌های ناشی از مصرف قارچ‌های وحشی کنیم

عادل رمضانی گیاه شناس رطوبت و دمای مناسب را دو فاکتور مهم در رویش قارچ‌ها دانست و در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: قارچ‌ها در دو فصل پاییز و بهار در طیعت دیده می‌شوند. رعد و برق از ۲ طریق باعث رشد قارچ‌ها می‌شود یکی از طریق نیتروژنی که با قطرات باران به زمین منتقل می‌شود و دیگری بار الکتریکی آنی که وارد خاک می‌شود تا ۸۰ درصد رشد قارچ‌ها را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه برداشت بی رویه قارچ‌ها به طبیعت آسیب می‌رساند، افزود:  در دنیا قوانینی برای جلوگیری از برداشت بی رویه قارچ‌ها از طبیعت وضع شده است و در کشور ما نیز این قوانین در حال تکمیل و اجرا هست.

رمضانی ادامه داد: برداشت قارچ از طبیعت همه ساله مخاطراتی دارد و و شاهد مسمومیت‌های ناشی از مصرف قارچ در کشور هستیم بنابراین توصیه می‌شود از قارچ‌های پرورش یافته استفاده شود.

عوارض استفاده از قارچ سمی

وی تهوع، شکم درد، سرگیجه، درد عضلانی و تشنج را از علائم مسمومیت قارچی بیان کرد و تصریح کرد: علائم قارچی ۵ تا ۱۲ ساعت بعد از مصرف قارچ آشکار می‌شود و باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کرد.

گفتنی است: در این روز‌های بهاری طبیعت میزبان انواع گیاهان، قارچ‌های خوراکی و غیر خوراکی است. هر وقت هوای دشت و دمن به سرمون زد و به طبیعت رفتیم هر گیاه و قارچی را که از خوراکی بودنش مطمئن نیستیم از خاک برداشت نکنیم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iraq
ناشناس
۱۵:۲۱ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
اگر 1000 گونه قارچ داریم 60 گونه از این هزار قارچ سمی هستند و7 گونه از این 60 گونه قارچ کشنده باشند لطف کنید عکس‌های این نگونه قارچها در اختیار مردم بگذارید تا از مصرف انها پرهیز کنند، همه که نمیتونن یه ازمایشگا تو خونه داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
fgh
۱۶:۵۵ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
تشخیصش کاری نداره که . قارچ را بخورید . اگر مردید و مریض شدید سمیه . اگر هم نمردید و چیزیتون نشد . سمی نیست . به همین راحتی . بدید مادر شوهرتون بخوره
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۹:۴۵ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
همه چی گفتین به غیر از تشخیص سمی و غیر سمی قارچ.
United States of America
ناشناس
۰۵:۱۴ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
تا میتونید قارچ طبیعت بخورید هیچی هم نمیشه من از شش هفت ساله که بودم با پدرم میرفتم صحرا و کوه قارچ جمع میکردیم و میخودم تا الان که سی سالمه که الان خودم میرم میچینم و میخورم نه مسموم شدم تا حالا نه هم تا حالا پام به دکتر باز شده قارچ طبیعت خیلی مقوی و خاصیت داره قارچ پرورشی که سر تا پاش اشغال هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۲ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
من سالهاست قارچ کوهی میفروشم .
قارچ های صورتی و قرمز سمی اند و کشنده
اما قارچ های قهوه ای و زرد خوراکی اند و بسیار مقوی و ارگانیک.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۰:۳۵ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
قارچ هایی که رنگ سفید مایل به تیره دارند و گودی سر قاچ روبه بالاست بسیار یافت میشود و سمی و خطرناک هستند.این قارچ خیلی هارو به خطر انداخته چون شبیه قارچ های خوراکی هستن.
Iran (Islamic Republic of)
حافظ
۲۱:۲۷ ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
قارچ سفیدمایل به تیره بعدگودی نوک آن مایل به بالاست؟خداوکیلی خودت فهمیدی چی گفتی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
راحت ترینش اینه که زیر چتر قارچ رو نگاه کنی.اگر هاگ ها سیاه بودن خوردنی و اگر سفید یا خاکستری کمرنگ بودن سمی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
بار الكتريكي زمين رشد قارچا رو دوبرابر ميكنه ؟
اگه اينجوريه تو مزارع قارچ زمين رو برق دار كنن تا محصول دوبرابر بشه
Denmark
مجتبی
۱۹:۱۰ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
در مورد استفاده و شناختن و تشخیص قارچسمی از غیر سمی اکثرا در روستاها قارچ بهاره بیشترین استفاده را داره و قبل از استفاده و خوردن قارچ از طریق دو آزمایش سمی وغیر سمی بودن قارچ را آزمایش میکنند . ۱. اضافه کردن و خرد کردن یکی قارچ به یک لیوان شیر خام .اگه شیر بعد از یکساعتشیر بریده بریده شد قاچ سمی است نباید مصرف کرد و اما آزمایش دوم
۲. قارچ را در یک ماهی تابه خرد کرده و هنگام.تفت دادن یک حلقه از جنس نقره مثل انگشتر نقره شسته شده را داخل ماهی تابه قارچ انداخته بعداز ۱۵ دقیقه اگه حلقه انگشتری نقره سیاه رنگ شد قارچ سمی است و نباید استفاده شود.
Iran (Islamic Republic of)
سرباز
۱۷:۳۹ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
سلام لطفا عکس های قارچ های سمی و غیر سمی بومی ایران را منتشر کنید
آخرین اخبار